Miliardy złotych na modernizację kolei w woj. lubelskim (wideo)

14.02.2018

Wojewoda lubelski Przemysław Czarnek wziął udział w briefingu prasowym nt. przebudowy dworca kolejowego w Lublinie. W spotkaniu z dziennikarzami uczestniczył również Tomasz Gontarz, pełnomocnik wojewody ds. rozwoju infrastruktury kolejowej, który przedstawił najnowsze plany Ministerstwa Infrastruktury związane z remontem linii nr 30 prowadzącej z Lublina do Łukowa.  
 
Zobacz transmisję wideo z briefingu https://www.facebook.com/LubelskiUrzadWojewodzki/videos/865177160322018/
 
– Prace na trasie kolejowej nr 7 i na dworcu kolejowym w Lublinie postępują. Są z tym związane pewne utrudnienia, ale prace idą zgodnie z planem i już w niedługim czasie linia kolejowa nr 7połączy nas z Warszawą. Będziemy mogli tę trasę przejechać w godzinę i trzydzieści minut– podkreślił Przemysław Czarnek.
 
– Ministerstwo Infrastruktury traktuje modernizację trasy Lublin – Warszawa priorytetowo. Świadczy o tym to, że w środku przerwy w sezonie budowlanym roboty na linii kolejowej się toczą. Robimy wszystko, by ten projekt zrealizować zgodnie z harmonogramem. Jest to jeden z największych projektów w województwie lubelskim w ramach Krajowego Programu Kolejowego, który opiewa na 67 mld złotych. Dobrą informacją jest to, że wczoraj ogłoszono przetarg w trybie projektuj i buduj na rewitalizację fragmentu linii kolejowej nr 30 z Lublina Głównego do Łukowa. Chodzi o 26,5 km fragment między Lubartowem a Parczewem. Projekt ma kosztować około 80 mln zł. Zostanie zmodernizowana i przebudowana stacja Parczew, powstanie 7 nowych przystanków. Pociągi osobowe przez ten odcinek mają kursować z prędkością 120 km/h, zaś towarowe 80 km/h. Podpisanie umowy ma nastąpić na przełomie sierpnia i września br, natomiast roboty powinny się rozpocząć w połowie 2019 roku  – powiedział Tomasz Gontarz.
 
Modernizacja linii kolejowej Lublin – Warszawa prowadzona przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA za ponad 3 mld zł poprawi komfort obsługi pasażerów. Wszystkie stacje i przystanki zostaną wyposażone w nowe, wygodne perony, wiaty, ławki,  oświetlenie i informację. Obiekty będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Skróci się czas podróży.
 
Na stacji Lublin zdemontowano już peron 3. Prace wkraczają w kolejną fazę przebudowy peronu 2, przejścia podziemnego i urządzeń sterowania ruchem. Wymiana torów, rozjazdów oraz prace ziemne i rozbiórka tunelu wymagają zamiany obsługi podróżnych. Peron tymczasowy na wiadukcie ul. Kunickiego od ul. Garbarskiej zastąpi brakujące perony.
 
Od 1 marca z peronu tymczasowego planowane są odjazdy i przyjazdy pociągów z kierunku Chełma, Stalowej Woli i Zamościa. Pasażerowie, kontynuujący podróż pociągami dalekobieżnymi np. do Warszawy, przejdą oznakowaną drogą, przejściem ul. Kunickiego i dalej Pocztową, do peronów 1 i 2 obok dworca. Czas potrzebny na przesiadkę i dojście (około 7 min) uwzględniony jest w rozkładzie jazdy stacji Lublin. Peron tymczasowy o długości 130 m i szerokości ok. 4 m. jest oświetlony i ma przygotowane ścieżki dotykowe dla osób niedowidzących, Jest oznakowany i wyposażony w wiatę, ławki, oświetlenie, tablicę informacyjną. Dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się po schodach przygotowano pochylnię. Peron będzie wykorzystywany przez okres intensywnych prac do przełomu 2018/2019 roku.
 
Po włączeniu do obsługi peronu tymczasowego, wykonawca rozpocznie prace na peronie 2. Utrzymana będzie tylko jedna krawędź. Dojście od budynku dworca zostanie zapewnione przez peron nr 1 i przejście na peron nr 2 od strony Warszawy. Rozpocznie się również przebudowa i budowa nowej konstrukcji tunelu pod torami na odcinku od peronu 3 do peronu 1. Po zakończeniu prac dostęp na perony ułatwią windy.
 
Na odcinku Dęblin – Lublin, zgodnie z planem pierwszej fazy prac, rozebrane zostały tory. W zależności od pogody postępują prace ziemne. Rozpoczęto wbijanie pali pod słupy sieci trakcyjnej. Dostarczane są nowe rozjazdy. Rozebrano dwa wiadukty w okolicy Puław i Klementowic. Rozpoczęły się prace na obiektach nad ul. Diamentową i rzeką Czerniejówką. Dla usprawnienia dostaw budowane są drogi techniczne. Rozpoczęto prace przy budowie budynku lokalnego centrum sterowania w Lublinie oraz nastawni na stacji: Puławy Azoty. Kończy się budowa nastawni na stacjach Puławy, Klementowice oraz Nałęczów.
 
Zmieniają się również stacje w Pilawie i Dęblinie. Twa rozbiórka starych peronów i prace przy tunelach dla pieszych. Demontowane są tory, rozjazdy, oświetlenie i sieć trakcyjna. Dodatkowo na stacji w Dęblinie prowadzone są prace na pobliskim wiadukcie oraz przepuście pod torami. Na odcinku Pilawa – Dęblin zdemontowany został jeden tor i sieć trakcyjna. Trwają prace przy obiektach inżynieryjnych oraz przygotowywane jest podtorze. Kontynuowana jest rozbiórka starych urządzeń sterowania ruchem oraz torów na przystankach i stacjach: Garwolin, Ruda Talubska, Łaskarzew Towarowy, Sobolew, Życzyn.
 
Po ukończeniu modernizacji trasy Lublin – Warszawa, podróż najszybszym pociągiem między stolicami Mazowsza i Lubelszczyzny zajmie około 90 min. Inwestycja poprawi komfort obsługi pasażerów. Stacje i przystanki zostaną wyposażonych w nowe perony, wiaty, ławki, oświetlenie. Będą dostosowane dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Na 42 przejazdach kolejowo-drogowych zwiększy się poziom bezpieczeństwa.
 
Modernizacja Warszawa – Lublin na odcinku Otwock – Lublin rozpoczęła się w czerwcu 2017 r. W pierwszej fazie przebudowywany jest odcinek między Pilawą a Lublinem. Na trasie Otwock – Pilawa prace zaplanowano od grudnia 2018 r. do grudnia 2019 r.
 
Wartość projektu „Prace na linii kolejowej nr 7 Warszawa Wschodnia Osobowa – Dorohusk na odcinku Warszawa – Otwock – Dęblin – Lublin” wynosi ponad 3,4 mld zł, a dofinansowanie z UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko to 2,9 mld zł.

 
Błąd zapytania