Umowa na realizację odcinka S19 Lublin - Kraśnik podpisana (wideo)

28.02.2018

Dziś w Kraśniku, w obecności ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka, parlamentarzystów z woj. lubelskiego oraz wojewody lubelskiego Przemysława Czarnka, podpisano umowy z wykonawcami trzech odcinków trasy S19 pomiędzy Lublinem i Kraśnikiem, stanowiących część międzynarodowej via Carpatii. Tym samym w realizacji jest już cały, 75-kilometrowy, odcinek S19 od Lublina do granicy z woj. podkarpackim.
 
Podczas konferencji prasowej minister Andrzej Adamczyk dziękował parlamentarzystom z województwa lubelskiego, którzy przyczynili się do finalizacji podpisanej dziś umowy, dziękował także samorządowcom za pomoc w realizacji tych strategicznych zadań. Minister podkreślił również zaangażowanie wojewody lubelskiego i podziękował za sprawne przygotowanie potrzebnej dokumentacji.
 
- Ten odcinek, na który dzisiaj została podpisana umowa, odcinek 42 km pomiędzy Lublinem a Kraśnikiem jest uzupełnieniem tej części ekspresówki via Carpatia w województwie lubelskim w kierunku Rzeszowa. W krótkiej perspektywie, do roku 2021, będziemy mogli używać drogi ekspresowej w kierunku południowym, co pozwoli na rozwój tej części województwa, bo włączy nas do bardzo ważnych ciągów komunikacyjnych w Polsce. Bardzo za to dziękuję panu ministrowi i rządowi RP – powiedział wojewoda Przemysław Czarnek podczas konferencji prasowej.
 
Wideo z konferencji https://www.facebook.com/LubelskiUrzadWojewodzki/videos/872930046213396/
 
Łączna wartość trzech odcinków to blisko 1,13 mld zł, a koszt inwestycji uwzględniający wszystkie składniki to 1,48 mld zł (projekt, archeologia, nadzór i odszkodowania za nieruchomości). Wszystkie odcinki mają być zrealizowane w czasie 34 miesięcy (nie wlicza się okresów zimowych podczas realizacji robót od 15 grudnia do 15 marca) i będą objęte gwarancją przez 10 lat. Kierowcy skorzystają z nowej trasy w 2021 r.
 
Powstanie dwujezdniowa droga ekspresowa, o nawierzchni bitumicznej z rezerwą pod trzeci pas na zewnątrz. Od końca zachodniej obwodnicy Lublina będzie prowadziła początkowo wzdłuż obecnej drogi krajowej nr 19 a następnie odbije na wschód od niej omijając Niedrzwicę Dużą, Niedrzwicę Kościelną i Sobieszczany, by przejść przez lasy przed Wilkołazem w korytarzu obecnej drogi omijając miejscowość od wschodu, a za nią przejść na zachodnią stronę. W miejscowości Lasy przed Kraśnikiem droga ekspresowa przetnie obecną DK19 omijając miasto od wschodu. Zaplanowano budowę pięciu węzłów drogowych, czterech par Miejsc Obsługi Podróżnych, 44 obiektów inżynierskich (siedmiu mostów z czego sześć zespolonych z przejściami dla zwierząt, 32 – wiaduktów z czego jeden zespolony z przejściem dla zwierząt, dwóch samodzielnych przejść dla zwierząt i trzech kładek dla pieszych). Obiekty przechodzące nad trasą ekspresową uwzględniają dobudowę w przyszłości trzeciego pasa ruchu „na zewnątrz”. 
 
Przypomnijmy, że 30 października 2017 roku podpisano umowy na realizację trzech odcinków S19 od Kraśnika do węzła Lasy Janowskie (łączna długość ok. 33 km, wartość robót 722 mln zł, łączny koszt realizacji 1,05 mld zł). Koszt budowy blisko 75 km drogi ekspresowej wynosi ok. 1,85 mld zł (średnio za 1 km: 24,7 mln zł). Natomiast na przełomie roku zawarto umowy na opracowanie koncepcji programowych dla przyszłej S19 od granicy w woj. mazowieckim do obw. Lublina. Ich ukończenie umożliwi ogłoszenie przetargów na realizację przyszłej trasy. Właśnie ogłosiliśmy przetarg na rozszerzone Studium Techniczno-Ekonomiczno - Środowiskowe dla S19 na terenie woj. mazowieckiego. Opracowanie tej dokumentacji pozwoli po uzyskaniu decyzji środowiskowej ogłosić przetarg na wyłonienie wykonawcy w trybie projektuj i buduj.

 
Błąd zapytania